Поради логопеда

2020-2021 н.р.

07.12-11.12.2020 р.

Автоматизація звука [Р] у словах зі закритими складами (читати і придумувати слова із закритим складом, збагачувати словарний запас)

Бар, дар, пар, удар, буквар, санітар, самовар, кухар, комар, омар, паркан, шахтар, картина, карта, марка, парта, фартух, фарби, картон, старт, Марс, парк, шарф, шкарпетки, картуз, артист, гарбуз.
Бобер, шофер, катер, боксер, вітер, суфлер, катер, кермо, зерна, майстер, тостер, фантазер, персик, перший, серце, термос, черговий, верба, ферма, герб, серп, конверт, серветка,сервіз, сервант, пенсіонер.
Тир, касир, сир, кумир, мундир, командир, мирний.
Актор, хор, помідор, цукор, мотор, мухомор, орден, норка, норма, форма, гордий, згорток, порт, торт, горб, спорт, акорд, морс, корм, корт, шторм, чорногуз, морква, чорниця, чорний, морж.
Тур, мур, гурт, гуркотіти, йогурт, турбота, шнур, снігур, абажур, бурхливий, ажурний, шнурки, штурмувати, курчата, курка, куртка.
Двір, якір, зефір, кефір, факір, дірка, гірка, вірний, гірський, гіркий, п’ятірка, мірка, цвіркун.
Інтер’єр.
Яр, ярмо, доярка.
Юрко, юрта, юрба, дзюркіт, дзюркотливий, дзюркотіти.

https://www.youtube.com/watch?v=zn2WKFo05Ag (співати із тигренням)

30.11-04.12.2020 р.

Постановка звуку “р”: як допомогти дитині?

Літера «р» засвоюється дітьми найважче. Малюки по-різному промовляють цей звук. Деякі просто замінюють в словах букву «р» на «л», інші діти видають гортанний звук «грр», намагаючись переконати дорослих у тому, що, нарешті, навчилися його вимовляти. Пропонуємо вам список корисних вправ, регулярне виконання яких може позбавити Вашого малюка проблем із вимовою звуку «р».

Постановка звуку «р»

Логопедичну роботу з виправлення вимови звуку «р» проводять в декілька етапів.

Спочатку за допомогою спеціальних артикуляційних вправ треба досягнути правильного положення язика (широкий язик піднятий вгору у формі «ківша»). Досягнувши правильного положення язика, отримати так званий фрикативний «р», який артикулюється при тому ж положенні язика, що й нормальний, але поки що без вібрації. Для цього дитині пропонується підняти широкий язик до верхніх альвеол і видихнути, включаючи голос, через щілину, що утворилася між кінчиком язика та верхніми альвеолами. Якщо дитина вірно виконала цю вправу, вона відчує лоскотіння кінчика язика та почує звук, що нагадує звукосполучення «дж» або «дз».

Другий вид вправ спрямований на відпрацювання вібряяації язика. Якщо дитина правильно вимовляє верхні «ш» та «ж», отримати фрикативний «р» легко. Достатньо запропонувати їй вимовити протяжно «ж» при дещо відкритому роті без округлення губ та перемістити передній край язика трохи вперед, до ясен верхніх різців. Досягнувши цієї мети, слід закріпляти фрикативний «р» на основі складів, слів, а потім фраз, не чекаючи засвоєння вібрації. При цьому важливо, щоб отриманий звук вимовлявся з достатнім напором повітря, при мінімальній щілині між переднім краєм язика та яснами.

Для відпрацювання вібрації слід стартувати зі швидкого повторення на одному видиху звука «д», який артикулюється особливим способом — при дещо відкритому роті та при змиканні переднього краю язика не з різцями, а дещо глибше — з яснами верхніх різців або навіть з альвеолами. Спочатку вправа може складатися з двох- та трикратного рівномірного повторення звука «д» (дд, дд, дд… ддд, ддд, ддд…), потім з тих же повторень, але з підсиленням останнього звуку (дД,дД, дД, ддД, ддД, ддД…). Наступний крок — багаторазове повторення звука «д», як рівномірного (ддддддддд…), так і з ритмічним малюнком (ддД, ддД, ддД). Працювати повинен тільки язик при нерухомому положенні нижньої щелепи.

Інший прийом відпрацювання вібрації: під час вимови фрикативного «р» під язик підкладають зонд з кулькою на кінці. Кулька стикається з нижньою поверхнею язика, після чого швидкими рухами зонда праворуч та ліворуч викликається механічне коливання язика, почергове змикання та розмикання його переднього краю з альвеолами. Замість зонда можна використати завчасно вимитий палець самої дитини. Після того як вібрація буде досягнута, необхідно шляхом різноманітних вправ на основі складів, слів та фраз автоматизувати засвоєну артикуляцію.

Автоматизація звука [Р] у словах з прямими складами (ЧИТАТИ)

Рама, рана, радіо, ранок, ракета, рахунок. Гора, дітвора, кора, баран, мурахи, тура, жира­фа, піраміда, гітара, барабан, парашут, карась, хмара, опера, отара, сарафан, гараж, парад, порада, сокира.

Редька, ремінь, реп'ях, решето. Очерет, терези, черешня, вареники, сережки, береза, черевики, дерево, черепаха, перець, перехід, берет, берег.

Риба, рис, рись, ривок, рипить, рити, рибалка. Корито, перина, старий, Ма­рина, коричневий, бурий, похмурий, гори, уривок, мандарин, помідори, чотирикутник.

Рот, Рома, робот, ромб, робота, робітник, розетка, ромашка, роже­вий. Мороз, ворона, народ, дорога, нора, корова, сорока, горох, смородина, сорочка, огірок, горобець, борода, город, порося, жайворонок, морозиво, короп, нагорода, урожай, горобина, огорожа.

Рука, ручка, рукав, рукавиця, рушник, рубати, руйнувати. Кукурудза, кенгуру, м’ясорубка, перукар, парубок.

https://www.youtube.com/watch?v=Y_suwY9MX8Q (ЛОГОПЕДИЧНА ПОСПІВКА ДЛЯ АВТОМАТИЗАЦІЇ ЗВУКА -Р)

АРТИКУЛЯЦIЙНI ВПРАВИ ДЛЯ ПОСТАНОВКИ ЗВУКА Р :

Артикуляційні вправи для постановки звука [Р] із логозавром. - YouTube

https://www.youtube.com/watch?

ЗАВДАННЯ:ПОВТОРЮВАТИ ВПРАВИ З ЛОГОЗАВРОМ